torsdag 18 augusti 2016

Sociala medier och Facebook



Efter sommaren då jag mer eller mindre helt tagit en paus från aktivitet på sociala medier har jag funderat mycket över mitt eget användande av framför allt Facebook. Jag har funnits på Facebook i drygt åtta år nu, och tyckt det var en trevlig ”mötesplats”, ett sätt att hålla kontakt med människor, både de man träffar i sin vardag men även andra som man inte träffar lika ofta.

Den senaste tiden har jag börjat fundera över hur Facebook används, och kommit fram till att jag från och med nu kommer att förändra mitt eget användande av Facebook.
Jag har sett Facebook just som en mötesplats, som ett sätt att dela med sig av sin vardag och få ta del av sina vänners vardag, det är självklart upp till var och en att välja vad han eller hon vill publicera och lägga ut, men jag tycker mig se en trend den senaste tiden som jag inte är så förtjust i.
Jag ser oerhört sällan negativa eller nedslående statusuppdateringar på Facebook numer, och de som förekommer är i princip endast länkar till artiklar. Människor verkar helt enkelt inte vilja dela med sig av det negativa i sina liv – något jag till viss del kan förstå. Men jag ser också en trend i att när en status upplevs som negativ får den inte mycket respons, eller ingen alls, medan de positiva uppdateringarna får mängder av respons. Jag skrev för ett tag sedan ett blogginlägg som hette ”Lyckodrogen” (i en annan blogg) som handlade om hur viktigt det är för oss att visa upp att vi är lyckliga och framgångsrika, och det är kanske den trenden jag ser på Facebook också.

Självklart är det, som jag redan nämnt, upp till var och en vad man vill dela med sig utav på Facebook, och jag förstår att det är roligare att dela med sig av bra och positiva saker än av dåliga och negativa – likaså är det förstås roligare att ge respons på positiva uppdateringar! Men bilden man ser blir väldigt märklig. Det skapas en samhällelig bild där alla är lyckliga, där allt man ser av människors liv är deras fantastiska familj med underbara barn och gulliga husdjur, deras oerhörda resor och nya välavlönade jobb och underbara minnen och tillbakablickar … 

Jag vill inte gå ut som ”Miss Negativity” och missunna någon deras lycka – men är andras liv verkligen såna? Mitt liv är inte sånt. Långt därifrån. Jag har positiva saker som händer i mitt liv, absolut, och jag har positiva tillbakablickar och minnen också, men mycket i mitt liv är tungt och kämpigt och arbetsamt och negativt. Borde det inte vara okej för mig att dela med mig av det också? Inte för att fiska efter sympatier eller få höra ”Stackars dig!” – det hjälper ingen! – men just för att även det är en del av mitt liv … Men delar man den typen av uppdateringar får man i princip ingen respons, och det finns någon slags underförstådd åsikt om att man då är ”besvärlig” och ”gnällig”, till skillnad från när man delar positiva nyheter. 

Det är säkert väldigt olika hur man ser på detta med sociala medier, vad det egentligen är för något och hur det ska användas, och detta är bara mina egna, personliga reflektioner, men just dessa reflektioner har  fått mig att fatta ett beslut angående mitt eget Facebook-användande.

Jag tycker mycket om Instagram då foto och bilder är ett stort intresse hos mig, och jag är – åtminstone när jag är hemma i min egen vardag – tämligen aktiv på Instagram. Jag har ett flertal vänner på Facebook som inte har Instagram och jag tänker framöver endast använda Facebook till att dela mina bilder – gamla som nya. Jag kommer att försöka att vara ganska noga med att skriva var och när bilder är tagna, och vissa album kommer onekligen ge mina vänner en typ av statusuppdatering, då de kommer att visa på om jag har jag gjort någon utflykt eller resa. Men jag kommer inte att lägga upp endast statusuppdateringar framöver, för där jag befinner mig i mitt liv just nu ger det inte mycket. 
Istället kommer jag alltså att lägga upp bilder i olika album. Jag blir jätteglad om mina vänner vill gilla och/eller kommentera mina bilder, och man får hemskt gärna skriva till mig på Facebook, antingen på min sida eller via direktmeddelande på Messenger, och jag kommer förmodligen att interagera med mina vänner, skriva kommentarer o.s.v. Men jag kommer inte att uppdatera min status på Facebook framöver – jag känner att jag inte kan falla in i den här ”allt-är-bra”-mentaliteten som jag upplever finns på Facebook nu, och då finns det ingen anledning för mig att uppdatera där heller.
Jag kommer förutom foton förmodligen också länka till min blogg då jag uppdaterar den, i alla fall till vissa inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar